FRANTIŠEK KUPKA (1871-1956)
SANS TITRE, VERS 1920-1925
Gouache et aquarelle sur papier
Signée en bas à droite
Gouache and watercolor on paper; signed lower right
25 X 19,5 CM • 9 7/8 X 7 5/8 IN.

    Notes:
  • Monsieur Pierre Brullé a confirmé l'authenticité de cette œuvre.
    Un certificat d'authenticité de mai 2023 sera remis à l'acquéreur.
    "L'intérêt de l'art plastique pivote sur le domaine d'images sensorielles subjectives"
    Kupka, in Création dans les arts plastiques, 1912-1913
    Enclin à laisser sa palette exploser sur le papier, c'est un langage pictural non-figuratif bien typique que Kupka nous a transmis. Persuadé que la nature ne peut être dignement représentée par la production artistique, c'est en laissant libre cours à un esthétisme coloré et rythmé que l'artiste donne naissance à ses œuvres vibrantes. Dès lors, il est possible de profiter d’une savante collaboration entre la peinture et la musique à laquelle l'artiste s'adonne, et ce, de manière pionnière, dès 1912 avec l’exposition du tableau "Amorpha, la fugue à deux couleurs" au Salon d'Automne. Originellement peintre symboliste, c'est par l'abstrait que Kupka impressionne le plus. Il utilise dans un premier temps un langage schématique, rempli de formes géométriques à angles obtus ; pour ensuite passer aux courbes et motifs organiques ; comme représenté par notre œuvre. Kupka ne dissimule pas son inspiration liée à la mélodie et nomme ses toiles des années 1910 "Bouillonnement violet", "Rythme", "Mouvement", ou encore "Tourbillon", qui sont d'autant de pièces maîtresses parfois acquises par le Musée Pompidou dès les années 50.
    Pierre angulaire de l'art abstrait, Kupka a un rôle prépondérant dans la naissance de ce mouvement. Le premier directeur du MoMA de New York, Alfred H. Barr, écrivait qu'il était le "peintre des probablement premières abstractions curvilignes et rectilignes géométriques de l'art moderne". Les créations de Kupka, couchées sur le papier, attirent l’œil mais sollicitent aussi le reste de nos sens, et sont une expérience à part entière. Les pigments d'une œuvre probablement centenaire sont ici incroyablement frais, et la composition recherchée nous fait voyager dans une ronde enivrante. Lorsque les jets de couleurs vives cernés de noir pourront évoquer à certains les écailles d’un animal fantastique, d’autres apprécieront l’effervescence de cette touche agile. C'est avec honneur que nous vous présentons cette pièce maîtresse, inédite sur le marché.
    Willing to let his palette explode on paper, it is a very typical non-figurative pictorial language that Kupka transmitted to us. Convinced that nature cannot be fervently represented by artistic production, it is by giving free rein to a colourful and rhythmic aestheticism that the artist gives birth to his vibrant works. The viewer can therefore take advantage of this skilful combination between painting and music to which the artist devotes himself, and this, in a pioneering way, from 1912 with the exhibition of the painting "Amorpha, the fugue with two colors" at the Salon d'Automne. Originally a symbolist painter, it is through the abstract painting that Kupka impresses the most. At first, he uses a schematic language, filled with geometrical shapes with obtuse angles. The second step consists in moving on to curves and organic patterns; as represented by our work. Kupka does not hide his inspiration linked to melody and names his paintings of the 1910s "Violet Bubbling", "Rhythm", "Movement", or "Whirlpool", which are as many masterpieces sometimes acquired by the Pompidou Museum as early as the 50s.
    Cornerstone of abstract art, Kupka has a leading role in the birth of this movement. The first director of the MoMA in New York, Alfred H. Barr, wrote that Kupka was "the painter of probably the first curvilinear and rectilinear geometric abstractions in modern art". Kupka's creations, laid down on paper, attract the eye but also solicit the rest of our senses, and invite to an experience in their own right. The pigments of a probably century-old work are incredibly fresh, and the sophisticated composition makes us travel in an intoxicating round. When the brightly coloured projections surrounded by black may remind some of the scales of a fabulous animal, some others will appreciate the effervescence of this agile touch. It is with honour that Tajan presents this masterpiece, new to the market.

Accepted Forms of Payment:

Discover, MasterCard, Visa, Wire Transfer

Shipping

The export of any lot from France or the import into another country may be subject to authorisation (export certificates, customs authorisations). It is the buyer's responsibility to check which authorisations are required. Obtaining export or import certificate is at the sole expense of the buyer.

Purchases can only be collected after the buyer has paid all amounts due in full. In the event of a payment by cheque or bank transfer, delivery of the goods may be deferred until such time as the payment has cleared. In this case, storage costs shall be borne by the buyer and Tajan shall incur no liability whatsoever in this respect.

Tajan's Shipping department is at your disposal to assist you with your shipping. You can contact [email protected] or +33 1 53 30 30 42.

June 6, 2023 7:00 PM CEST
Paris, France

Tajan

You agree to pay a buyer's premium of up to 26% and any applicable taxes and shipping.

View full terms and conditions

Bid Increments
From: To: Increments:
0 € 99 € 10 €
100 € 499 € 20 €
500 € 999 € 50 €
1 000 € 1 999 € 100 €
2 000 € 9 999 € 200 €
10 000 € 19 999 € 500 €
20 000 € 49 999 € 1 000 €
50 000 € 99 999 € 2 000 €
100 000 € + 5 000 €