ARMAND GUILLAUMIN (1841-1927)
LE MOULIN BOUCHARDON À CROZANT, CREUSE
Huile sur toile
Signée en bas à droite
Porte sur le châssis le numéro '2131'; la mention 'N°3' et une étiquette d'exposition 'Galerie Jean de Ruaz/31 av. de Friedland-Paris/Exposition Guillaumin/Mai 1951'
Oil on canvas; signed lower right
65 X 81 CM - 25 5/8 X 31 7/8 IN.

€40,000-60,000

PROVENANCE
Acquis auprès de la famille de l'artiste par le propriétaire actuel.
Collection particulière, France.
EXPOSITION
Paris, Galerie Jean de Ruaz, Guillaumin, mai 1951.
Cette œuvre sera incluse dans le second volume du catalogue raisonné Guillaumin que prépare actuellement le Comité Guillaumin.
"Il semble que ce soit dans ses nombreuses toiles faites à toute époque dans la Creuse que Guillaumin ait donné toute sa mesure. Chaque peintre a sa terre d'élection, ses paysages préférés où il travaille avec le plus de bonheur et qui lui inspirent ses œuvres les plus belles, soit parce que ce pays correspond le mieux avec sa vraie nature, soit qu'un atavisme lointain le lui fasse mieux comprendre."
Georges Lecomte, "Armand Guillaumin, un grand peintre de l'Impressionnisme", in La Revue politique et littéraire, 19 mai 1906, p. 624.
Les moulins de la Creuse sont un thème récurrent dans l'œuvre d'Armand Guillaumin. Le Metropolitan Museum of Art de New York conserve une vue du moulin Bouchardon à Crozant peinte vers 1898 (1975.1.181). Le musée municipal de l'Évêché, Limoges, abrite quant à lui une vue du moulin de la Folie, toujours à Crozant, peinte en 1902 (P.111). Enfin, Christie's Paris a présenté en vente le 3 décembre 2013 une autre vue du moulin Bouchardon peinte vers 1900 (lot 94).
"It would seem that the numerous canvases made over the years in the Creuse are what show Guillaumin’s potential. Each painter has their chosen land, their favorite landscapes where they work most happily and that inspire their most beautiful works, either because it resonates with their true nature, or some distant atavism makes them understand it better."
Georges Lecomte, "Armand Guillaumin, un grand peintre de l'Impressionnisme", in La Revue politique et littéraire, 19 may 1906, p. 624.
Mills in the Creuse region are a recurring theme in Armand Guillaumin’s work. The Metropolitan Museum of Art in New York has a view of the Bouchardon Mill in Crozant painted around 1898 (1975.1.181). The Musée de l’Évêché of Limoges houses a view of the Folie Mill, also in Crozant, painted in 1902 (P.111). Finally, Christie's Paris presented another view of the Bouchardon Mill painted around 1900 (lot 94) for auction on December 3, 2013.



    Notes:
  • PROVENANCE
    Acquis auprès de la famille de l'artiste par le propriétaire actuel.
    Collection particulière, France.
    EXPOSITION
    Paris, Galerie Jean de Ruaz, Guillaumin, mai 1951.
    Cette œuvre sera incluse dans le second volume du catalogue raisonné Guillaumin que prépare actuellement le Comité Guillaumin.
    "Il semble que ce soit dans ses nombreuses toiles faites à toute époque dans la Creuse que Guillaumin ait donné toute sa mesure. Chaque peintre a sa terre d'élection, ses paysages préférés où il travaille avec le plus de bonheur et qui lui inspirent ses œuvres les plus belles, soit parce que ce pays correspond le mieux avec sa vraie nature, soit qu'un atavisme lointain le lui fasse mieux comprendre."
    Georges Lecomte, "Armand Guillaumin, un grand peintre de l'Impressionnisme", in La Revue politique et littéraire, 19 mai 1906, p. 624.
    Les moulins de la Creuse sont un thème récurrent dans l'œuvre d'Armand Guillaumin. Le Metropolitan Museum of Art de New York conserve une vue du moulin Bouchardon à Crozant peinte vers 1898 (1975.1.181). Le musée municipal de l'Évêché, Limoges, abrite quant à lui une vue du moulin de la Folie, toujours à Crozant, peinte en 1902 (P.111). Enfin, Christie's Paris a présenté en vente le 3 décembre 2013 une autre vue du moulin Bouchardon peinte vers 1900 (lot 94).
    "It would seem that the numerous canvases made over the years in the Creuse are what show Guillaumin’s potential. Each painter has their chosen land, their favorite landscapes where they work most happily and that inspire their most beautiful works, either because it resonates with their true nature, or some distant atavism makes them understand it better."
    Georges Lecomte, "Armand Guillaumin, un grand peintre de l'Impressionnisme", in La Revue politique et littéraire, 19 may 1906, p. 624.
    Mills in the Creuse region are a recurring theme in Armand Guillaumin’s work. The Metropolitan Museum of Art in New York has a view of the Bouchardon Mill in Crozant painted around 1898 (1975.1.181). The Musée de l’Évêché of Limoges houses a view of the Folie Mill, also in Crozant, painted in 1902 (P.111). Finally, Christie's Paris presented another view of the Bouchardon Mill painted around 1900 (lot 94) for auction on December 3, 2013.

Accepted Forms of Payment:

Discover, MasterCard, Visa

Shipping

The import and export of goods may be subject to authorisation (export certificates, customs authorisations). It is the buyer's responsability to check which authorisations are required.

The buyer may not take receipt of any lot until such time as he/she has paid all amounts due in full delivery of the goods.
In the event of a payment by cheque or bank transfer, delivery of the goods may be deferred until such time as the payment has cleared.
In this case, storage costs shall be borne by the buyer and TAJAN shall incur no liability whatsoever in this respect.

June 30, 2020 7:00 PM CEST
Paris, France

Tajan

You agree to pay a buyer's premium of up to 25% and any applicable taxes and shipping.

View full terms and conditions

Bid Increments
From: To: Increments:
0 € 99 € 10 €
100 € 499 € 20 €
500 € 999 € 50 €
1 000 € 1 999 € 100 €
2 000 € 9 999 € 200 €
10 000 € 19 999 € 500 €
20 000 € 49 999 € 1 000 €
50 000 € 99 999 € 2 000 €
100 000 € + 5 000 €