JEAN-MICHEL FRANK (1895-1941) Exceptionnelle lampe, circa 1926, formée d'un bloc de cristal de roche, parsemé d'inclusions de minerai, formant roc aux formes délicatement accidentées, percement médian permettant le passage de l'air, base en laiton doré. Signatures du cachet "JMF", numérotée "8350". Haut. 26,8cm - Larg.19,7cm - Base: 12,8 x 12,5cm A rock crystal table lamp, circa 1926, on a gilded brass base. Stamped "JMF" twice, numbered "8350". Height. 10 1/2 in. - Width. 7 3/4 in. - Base: 5 x 4 7/8 in.


    Notes:
  • Note: Un certificat d'authenticité du comité Jean-Michel Frank en date du 5juin 2015 sera remis à l'acquéreur. The work is accompanied by a certificate of authenticity established by the Comité of Jean-Michel Frank the 5th of June 2015. Historique: Les intérieurs conçus par Jean-Michel Frank dans les années 1920 se singularisent par un ascétisme qui n'est pas sans écho avec "l'esprit lettré" chinois: celui qui considère que les pierres portent en elles les forces telluriques de l'univers et qui n'hésite pas à les convoquer sous les noms poétiques de "racines de nuages" ou encore "d'os de la terre"; celui qui, en d'autres occasions, fait de ces pierres, des pans de la voûte céleste tombés sur notre sol. Ainsi les lampes en cristal de Jean-Michel Frank peuvent-elles être interprétées comme un hommage aux montagnes miniatures (gongshi) qui, depuis les Tang (581-618), agrémentent les bassins puis les studios des lettrés chinois. D'abord pour symboliser les îles des immortels avec l'espoir que, par la magie sympathique des ressemblances, ceux-ci viendraient y résider, puis, plus tard pour représenter l'univers en miniature. Mais Jean-Michel Frank ne se contente pas de reprendre la formule chinoise. En effet, la lumière qui émane de sa montagne de cristal catalyse les liens secrets que la pierre entretient avec les transformations de la terre. Elle révèle le poids du souffle de la vie dont le minéral est chargé et en fait un véritable concentré solide d'énergies. The interiors designed by Jean-Michel Frank in the 1920's stand out for an asceticism that reflects "the literate mind" of Chinese culture. Believing that stones carry within the telluric forces of the universe, not hesitating to give them poetic namesas"cloud roots" or "bones of the earth", this culture believed rocks were parts of the sky fallen on our soil. Thus, the crystal lamps by Jean-Michel Frank can be interpretedasa tribute to Miniature Mountains (gongshi) which since the Tang dynasty (581-618) decorated the ponds and the studios of Chinese literati. These mountains symbolized the islands of the immortals with the hope that, by sympathetic magic similarities, they would come live there, and later they were used to represent the universe in miniature. Jean-Michel Frank was not satisfied with simply taking the Chinese formula: the light emanating from his crystal rocks catalyze the secret links between the stones and the earth's transformations. His lamps reveal the weight of the breath of life, of which the mineral is loaded, and translate it into a real solid concentrate of energy. Bibliographie: Pierre-Emmanuel Martin-Vivier, "Jean-Michel Frank", Éditions Norma, Paris, 2006, modèle similaire reproduit pp. 128-129, 273, 279. Historique: La collaboration entre Frank et Chanaux dès 1920 met au goût du jour la simplicité des formes et l'équilibre des volumes en utilisant des matériaux nobles donnant au mobilier de l'époque une nouvelle expression, la ligne pure mise en relief par les matériaux les plus rares. Cette élégance dans la sobriété est adoptée par le Tout Paris, et leurs créations figurent notamment chez les couturiers Jean Patou et Guerlain, rendant au chêne cérusé sa plus haute noblesse. The collaboration between Frank and Chanaux since 1920 updated the simplicity of form and the balance of volumes using noble materials, thus giving the furniture of the time a new look, the pure shapes highlighted by the rarest materials. This sober elegance was adopted by whole Paris and their creations appear in particular among the fashion designers Jean Patou and Guerlain, giving nobility back to the oak with white lead finish. Bibliographie: Pierre-Emmanuel Martin-Vivier, "Jean-Michel Frank", Éditions Norma, Paris, 2006, modèles similaires reproduits pp. 261, 294.

Accepted Forms of Payment:

American Express, Discover, MasterCard, Personal Check, Visa, Wire Transfer

Shipping

The import and export of goods may be subject to authorisation (export certificates, customs authorisations). It is the buyer's responsability to check which authorisations are required.

The buyer may not take receipt of any lot until such time as he/she has paid all amounts due in full delivery of the goods.
In the event of a payment by cheque or bank transfer, delivery of the goods may be deferred until such time as the payment has cleared.
In this case, storage costs shall be borne by the buyer and TAJAN shall incur no liability whatsoever in this respect.

November 24, 2015 6:00 PM CET
Paris, France

Tajan

You agree to pay a buyer's premium of up to 25% and any applicable taxes and shipping.

View full terms and conditions

Bid Increments
From: To: Increments:
0 € 499 € 50 €
500 € 999 € 100 €
1 000 € 1 999 € 100 €
2 000 € 4 999 € 200 €
5 000 € 9 999 € 200 €
10 000 € 19 999 € 500 €
20 000 € 49 999 € 1 000 €
50 000 € 99 999 € 2 000 €
100 000 € + 5 000 €