Fernand LEGER (1881-1955)
Une fleur et une figure, 1950
Oil on canvas; signed, dated “50” lower right titled, signed, dated, on the back
19 3/4 x 25 11/16 in.

Fernand Léger considered that the truth in painting was to use colour to its maximum; red, orange, black, yellow, blue …
A fundamentally humanist painter, he brought the face to the forefront. Thus in the work we are presenting, we can see that he made it even stronger by contrasting it with the pure white background, while still accentuating the black circled eyes. The horizontal plane is saturated in rich colours, and places the other essential element of the composition in the foreground: the flower. Rather curiously, this eclipses the face which looks like a picture drawn in a book, and it is in stark contrast to the fully blooming and very real flower. The “face-object”, which robs the face of its sentimental and psychological values, turns it into a feature just like any other.
“The object, in current modern painting,” writes Léger, “should become the main character and depose the subject. So if in turn, the character, face, human body become objects, considerable freedom is offered to the modern artist (…) At this moment in the mind of the modern artist, a cloud, a machine, a tree are of as much interest as the characters or faces”. (Fernand Léger, La forme humaine dans l’espace, "A propos du corps humain considéré comme un objet" (Human shape in space, “About the human body considered as an object”), Montreal, 1945, quoted by Robert L. Herbert, "Léger, la renaissance et le primitivisme" (Léger, the renaissance and primitivism), Fernand Léger, Musée des beaux arts de Lyon, 1 July – 20 September 2004).
After the triumph, the glory of industrialisation, the poetic of its mechanics, Fernand Léger applied his theories but made them more accessible and more poetic. In June 1950, he declared in the magazine Esprit, “I wanted to mark a return to simplicity using an art which is direct, understandable to all, with no subtleties. I believe that this is the future, and I would like to see young people taking this direction.” In this way, the flower became an essential element in his compositions; the return to nature, vegetation was one of his concerns. Thus he went on to produce the famous “Fleur qui marche” or “Walking flower” in ceramic, requesting that it be exhibited in a park.
When looking at our canvas, we can’t help but think of that famous “Walking flower” which can currently be seen at the “Musée national Fernand Léger” and that he produced two years after the painting that the Tajan agency is presenting here. (In 1954, Fernand Léger confessed one his dearest wishes concerning his “Wlalking flower” to André Verdet, “I did not want to see my “Fleur qui marche” in a museum, but in a popular place, in a park, in the middle of beautiful new houses which pump out light and the trees’ respiration.”)


Fernand LEGER (1881-1955)
Une fleur et une figure, 1950
Huile sur toile
Signée et datée "50" en bas à droite
Titrée, signée et datée au dos
50,2 x 65,2 cm

    Notes:
  • Provenance :
    Wienerroither & Kohlbacher, Vienne, 13 août 2008
    bibliographie :
    Fernand Léger: catalogue raisonné de l’oeuvre peint 1949 - 1951, Georges Bauquier, Paris, 2003, vol 3, référencé p. 82
    sous le n° 1364 et illustré p. 83
    expositions :
    Paris, Galerie Simon, référencé sous les n° 6709 et 0361
    Milano, Palazzo della Permanente, 25 febbraio - 12 marzo 1967, Colore nella vita d’oggi , 1a Mostra d’arte moderna e trame contemporanee
    Mostra inaugurale della Civica Galleria d’Arte Moderna, Chefs d'oeuvres modernes de la collection privée Cesare Tosi
    Fernand Léger considérait que la vérité en peinture était de mettre la couleur à son maximum ; rouge, orange, noir, jaune, bleu…
    Peintre fondamentalement humaniste, il place la figure en avant.
    Ainsi dans l’œuvre que nous présentons, nous pouvons constater qu’il la rend d’autant plus puissante grâce au contraste réalisé avec un fond blanc pur, tout en accentuant les cernes noires.
    Le plan horizontal , lui, est richement saturé de couleurs, et place au premier plan l’autre élément essentiel de la composition : la fleur.
    Très curieusement, celle-ci vient éclipser le visage qui apparaît en fait comme une image dessinée sur un livre, contrairement à la fleur, totalement épanouie et bien réelle.
    La « figure-objet » qui dépouille le visage de ses valeurs sentimentales et psychologiques en fait un élément comme un autre.
    « L’objet, dans la peinture moderne actuelle, écrit Léger, devrait devenir le personnage principal et détrôner le sujet. Si donc à leur tour, le personnage, la figure, le corps humain, deviennent objets, une liberté considérable est offerte à l’artiste moderne (...)
    A ce moment dans l’esprit de l’artiste moderne, un nuage, une machine, un arbre sont des éléments de même intérêt que les personnages ou les figures» ( Fernand Léger, La forme humaine dans l’espace, "A propos du corps humain considéré comme un objet",Montréal, 1945, cité par Robert L. Herbert, "Léger, la renaissance et le primitivisme", Fernand Léger, Musée des beaux arts de Lyon, 1 juillet - 20 septembre 2004)
    Après le triomphe la gloire de l’industrialisation, la poétique de ses mécaniques, Fernand Léger applique ses théories mais les rend plus accessibles et plus poétiques.
    En juin 1950, il déclarait dans la revue Esprit : «J’ai voulu marquer un retour à la simplicité par un art direct, compréhensible par tous, sans subtilité. Je crois que c’est l’avenir, et j’aimerais voir les jeunes s’engager dans cette voie.»
    Ainsi, la fleur, devient un élément essentiel dans ses compositions, le retour à la nature, la végétation est une de ses préoccupations. Ainsi il réalisera la célèbre « fleur qui marche » en céramique, et demandera à ce qu’elle soit exposée dans un parc. L’on ne peut s’empêcher, en regardant notre toile, de penser à cette fameuse « fleur qui marche » qui se trouve actuellement au « Musée national Fernand Léger » et qu’il réalisera deux ans après le tableau que la maison Tajan présente ici.
    (En 1954, Fernand Léger confiait l'un de ses vœux les plus chers concernant sa « Fleur qui marche », à André Verdet : “Ce n'est pas au musée que j'aurais voulu voir ma “Fleur qui marche”, mais dans un endroit populaire, dans un parc, au milieu de belles maisons neuves qui pompent la lumière et la respiration des arbres.” )

Accepted Forms of Payment:

American Express, Discover, MasterCard, Personal Check, Visa, Wire Transfer

Shipping

The import and export of goods may be subject to authorisation (export certificates, customs authorisations). It is the buyer's responsability to check which authorisations are required.

The buyer may not take receipt of any lot until such time as he/she has paid all amounts due in full delivery of the goods.
In the event of a payment by cheque or bank transfer, delivery of the goods may be deferred until such time as the payment has cleared.
In this case, storage costs shall be borne by the buyer and TAJAN shall incur no liability whatsoever in this respect.

December 8, 2015 7:00 PM CET
Paris, France

Tajan

You agree to pay a buyer's premium of up to 25% and any applicable taxes and shipping.

View full terms and conditions

Bid Increments
From: To: Increments:
0 € 499 € 50 €
500 € 999 € 100 €
1 000 € 1 999 € 100 €
2 000 € 4 999 € 200 €
5 000 € 9 999 € 200 €
10 000 € 19 999 € 500 €
20 000 € 49 999 € 1 000 €
50 000 € 99 999 € 2 000 €
100 000 € + 5 000 €