MARIA HELENA VIEIRA DA SILVA (1908-1992)
Tempête, 1957
Huile sur toile
Signée et datée '57' en bas à droite
Oil on canvas; signed and dated '57' lower right
46 x 55 CM - 18 1/8 x 21 5/8 in.

    Notes:
  • PROVENANCE
    Galerie Pierre, Paris
    Collection privée, France

    BIBLIOGRAPHIE
    Vieira da Silva, Catalogue Raisonné, Guy Weelen et Jean-François Jaeger, Éditions Skira, Genève, 1994, décrit et reproduit sous le n° 1513 p. 301

    Tempête est un bel exemple des recherches de Vieira Da Silva sur la représentation de l’espace, entre construction architecturale et abstraction. Cette toile a été réalisée en 1957, tout juste un an avant que le Kestner-Gesellschaft de Hanovre ne tienne sa première exposition rétrospective, présentée ensuite au Kunstverein de Brême et au Kunst- und Museumsverein à Wuppertal, et qu’elle n’obtienne une mention au Prix annuel du Guggenheim Museum.

    Si jusqu’aux années cinquante, Vieira utilisait la perspective pour définir des intérieurs, elle lui sert aussi à qualifier dès le début de cette décennie des espaces extérieurs. Avec une palette restreinte et des couleurs apparemment froides, les dégradés de bleus et la gamme des gris donnent à la peinture son aspect vibratile et dense tout autant qu’ils offrent au spectateur un sentiment de mouvement. Un réseau de lignes sombres, dont certaines s’étendent latéralement, et la multiplication des points de fuite entraînent une ouverture du champ de vision. D’apparence indisciplinée, tout comme le titre le suggère, la composition n’est cependant pas détournée de toute contrainte structurale. Michel Seuphor avait très tôt formulé : "La beauté de l’œuvre est précisément cette puissance canalisée, cet éclatement vu au ralenti en quelque sorte. Une discipline sévère, que cache le jeu léger, l’apparente improvisation des lignes et des couleurs, décide du moindre trait de pinceau qui jamais n’est dépassé par le tempérament. Ou plutôt, ce tempérament, chez Vieira da Silva, est tempérance, ordre, orchestration. Ce qui surprend, c’est que cette règle, cet art si fermement tenu en bride, permette en même temps une expression aussi intense, médiumnique, du monde intérieur. Rigueur et liberté font ici un exaltant mariage. L'art d’un Mondrian était pur style, celui de Van Gogh pur cri. Chez Vieira da Silva, le style et le cri sont simultanés dans chaque peinture, étroitement enchevêtrés dans chaque moment de peinture." (in Introduction, Vieira da Silva, Paris, cat. exp. Galerie Pierre, 1949).

    Tempête is a wonderful example of Vieira da Silva's investigation into the representation of space, between architectural construction and abstraction. This painting was executed in 1957, just a year before the Kestner-Gesellschaft of Hanover held her first retrospective exhibition, later presented at the Kunstverein in Bremen and at the Kunst- und Museumsverein from Wuppertal, and that she was mentioned for the Guggenheim International Award.
    Until the 1950s, Vieira used perspective to define interiors. From the beginning of this decade, it also served her to qualify exterior spaces. With a limited palette and the seemingly cool colors, the different shades of blue and the variation of greys give the painting its vibrant and dense aspect, as well as a feeling of movement for the viewer. A network of dark lines, some of which extend laterally, and vanishing points that multiply lead to a widening of the visual field. Of undisciplined appearance, just as the title suggests, the composition is nonetheless imbued with structural constraint. Very early on, Michel Seuphor formulated : "The beauty of the work is precisely this channeled power, this burst seen in a sort of slow motion. A severe discipline, hidden by the light play, the apparent improvisation of lines and colors, determines the slightest brush stroke which is never exceeded by temperament. Or rather, this temperament, in Vieira da Silva’s work, is temperance, order, orchestration. What is surprising is that this rule, this art so firmly reined, allows at the same time such an intense, mediumistic expression of the inner world. Rigor and freedom make an exhilarating marriage here. The art of a Mondrian was pure style, that of Van Gogh pure cry. With Vieira da Silva, style and cry are simultaneous in each painting, tightly entangled in every moment of painting." (quoted in Vieira da Silva, Introduction, exh. cat. Galerie Pierre, Paris, 1949).

Accepted Forms of Payment:

Discover, MasterCard, Visa

Shipping

The export of any lot from France or the import into another country may be subject to authorisation (export certificates, customs authorisations). It is the buyer's responsibility to check which authorisations are required. Obtaining export or import certificate is at the sole expense of the buyer.

Purchases can only be collected after the buyer has paid all amounts due in full. In the event of a payment by cheque or bank transfer, delivery of the goods may be deferred until such time as the payment has cleared. In this case, storage costs shall be borne by the buyer and Tajan shall incur no liability whatsoever in this respect.

Tajan's Shipping department is at your disposal to assist you with your shipping. You can contact [email protected] or +33 1 53 30 30 42.

November 23, 2022 7:00 PM CET
Paris, France

Tajan

You agree to pay a buyer's premium of up to 26% and any applicable taxes and shipping.

View full terms and conditions

Bid Increments
From: To: Increments:
0 € 99 € 10 €
100 € 499 € 20 €
500 € 999 € 50 €
1 000 € 1 999 € 100 €
2 000 € 9 999 € 200 €
10 000 € 19 999 € 500 €
20 000 € 49 999 € 1 000 €
50 000 € 99 999 € 2 000 €
100 000 € 1 999 999 € 5 000 €
2 000 000 € + 50 000 €