TOM WESSELMANN (1931-2004)
STUDY FOR BEDROOM PAINTING (DANIÈLE), 1971
Huile sur toile
Signée et datée '71'
Contresignée, titrée et datée au dos sur le châssis
Oil on canvas; signed and dated on the overlap; signed, titled and dated '71' on the stretcher
20 x 25 CM - 8 x 10 in.

    Notes:
  • PROVENANCE
    Sidney Janis Gallery, New York
    Studio Marconi, Milan
    Collection privée, Milan
    Il Ponte Casa d’Aste, 12 juin 2018, lot 71
    Acquis lors de cette vente par le propriétaire actuel

    Cette œuvre est répertoriée dans les archives du Studio Wesselmann sous le numéro 71-25

    "Au début de l’année 1965, Wesselmann commença ses premiers tableaux de pied. Ce sujet lui est venu grâce au Great American Nude # 58 dans lequel il avait utilisé un collage de femme découpé dans une affiche de métro. Il s’était servi de tout sauf de ses pieds. L’image de la paire de pieds traînait à l’atelier et avait une présence incroyable. Elle fit l’objet d’un petit collage, Little seascape #1. L’idée d’un grand pied comme élément principal du tableau, prenant totalement la place de la figure enthousiasma Wesselmann ; il commença alors cette série. Sans être un fétichiste, Wesselmann reconnaît qu’un pied nu est plutôt érotique (bien que, ajoute-t-il, toutes les parties du corps sont plutôt érotiques). À partir de quelques pieds sur lesquels il travaillait, il trouva vraiment beau et intéressant de construire un tableau tout autour." (Tom Wesselmann sous le pseudonyme Slim Stealingworth, in Tom Wesselmann, New York, 1980)

    Study for Bedroom Painting (Danièle) est une étude de la série majeure des Bedrooms Paintings initiée par Tom Wesselmann en 1967 et dans laquelle l'artiste associe différents éléments de son répertoire iconographique issus des Seascape, Still Life et Great American Nude. L’une des particularités de cette série réside dans l'agrandissement de l'échelle qui laisse apparaître des fragments de nus surdimensionnés –sein, pied, bouche– et un plan extrêmement rapproché. Le modèle est ici la scénariste, réalisatrice et écrivain française, Danièle Thompson, que Wesselmann avait rencontré lors de l’ouverture d’une exposition lui étant consacrée à la Sidney Janis Gallery dans les années 1960. Après avoir posé, une cigarette à la main, pour la série Smoker, l’artiste lui consacrera de nombreuses études et œuvres grand format.

    "Early in 1965 Wesselmann made the first foot paintings. This subject was provoked when Wesselmann in Great American Nude #58 used a collage woman, cut from a subway poster. He used all but the feet. This pair of feet hung around the studio and had an irresistible presence. They became the focus of a small collage, Little Seascape #1. The idea of a big foot as the main element of a painting, taking the place of a full figure, became very exciting to Wesselmann; and he began a series of foot paintings. While not a foot fetishist, Wesselmann says he does find a beautiful bare foot to be rather erotic. (Although he adds, he finds all parts of the body to be rather erotic.) And some of the feet he worked from he found to be profoundly beautiful and very exciting to build a painting around."(Tom Wesselmann as Slim Stealingworth, in Tom Wesselmann, New York, 1980)

    Study for Bedroom Painting (Danièle) is a study within the major Bedroom Paintings series initiated by Tom Wesselmann in 1967, and in which the artist combines different elements of his iconographic repertoire from his Seascape, Still Life, and Great American Nude series. One of the key elements of this series lies in the enlargement of the scale which reveals oversized nude fragments –breasts, feet, and mouths– and an extremely close-up shots. The model here is the French screenwriter, film director and author, Danièle Thompson whom Wesselmann had met during an opening for one of his solo exhibitions at the Sidney Janis Gallery in the 1960s. After having posed, cigarette in hand, for the Smoker series, the artist dedicated to her numerous studies and large format works.

Accepted Forms of Payment:

Discover, MasterCard, Visa

Shipping

The export of any lot from France or the import into another country may be subject to authorisation (export certificates, customs authorisations). It is the buyer's responsibility to check which authorisations are required. Obtaining export or import certificate is at the sole expense of the buyer.

Purchases can only be collected after the buyer has paid all amounts due in full. In the event of a payment by cheque or bank transfer, delivery of the goods may be deferred until such time as the payment has cleared. In this case, storage costs shall be borne by the buyer and Tajan shall incur no liability whatsoever in this respect.

Tajan's Shipping department is at your disposal to assist you with your shipping. You can contact [email protected] or +33 1 53 30 30 42.

November 23, 2022 7:00 PM CET
Paris, France

Tajan

You agree to pay a buyer's premium of up to 26% and any applicable taxes and shipping.

View full terms and conditions

Bid Increments
From: To: Increments:
0 € 99 € 10 €
100 € 499 € 20 €
500 € 999 € 50 €
1 000 € 1 999 € 100 €
2 000 € 9 999 € 200 €
10 000 € 19 999 € 500 €
20 000 € 49 999 € 1 000 €
50 000 € 99 999 € 2 000 €
100 000 € 1 999 999 € 5 000 €
2 000 000 € + 50 000 €